Google Webmaster Tool apa aja yaaa fungsi'a...????

shares |

 

Fungsi Google Webmaster Tools


Google Webmaster tool…Apakah fungsi sebenar  Google webmaster tools? Adakah  Google webmaster tools penting kepada blog anda? Mungkin ramai blogger yang mengabaikan fungsi yang telah disediakan oleh pihak google ini. Webmaster tool adalah  sebuah tools atau alat yang di gunakan untuk berkomunikasi antara google dan intipati blog. Apakah Maksudnya? Ayuh kita terokai..

fungsi-webmaster-tools

Google Webmaster Tools merupakan  alat dan media yang digunakan google untuk berkomunikasi dua arah antara pihak google dan kita sebagai webmaster iaitu tuan blog. Dengan  adanya Google Webmaster Tools ianya akan berfungsi untuk  mengoptimalkan proses index kandungan blog ke searh engine. Apabila kita menulis entry yang baru secara automatiknya entri kita akan terindeks dengan lebih cepat dengan bantuan Google Webmaster Tools dengan bantuan sitemaps yang telah kita submitkan ke dalam Google Webmaster Tools.

fungsi-webmaster
Terdapat juga fungsi-fungsi lain di dalam Google Webmaster Tools untuk memanggil robot txt datang ke dalam blog kita, untuk melihat diagnostics blog sama ada wujudnya malware atau crawl error daripada robot txt dan sebagainya lagi. Robots.txt adalah file teks yang ditempatkan dalam root directory. File robot txt ini digunakan untuk memberitahu  kepada search engine agar mengunjungi atau melihat dan mengindex blog atau entri seperti yang kita inginkan untuk diindeks ke dalam search engine. Bagi mereka yang masih kabur-kabur bolehlah mencari info ini di dalam Google Webmaster Tools.
Masih banyak fungsi lainnya, namun yang paling ringkas dan menarik adalah untuk memaksimalkan proses index-isasi. Index? Benar. Jika ingin blog kita terdapat dalam halaman pencarian google, kita harus “singgah” ke Google Webmaster Tools ini. Memang, secara alami pihak google pasti “datang” ke situs/blog kita melalui perantara google bot. Akan tetapi, dengan bantuan Google Webmaster Tools ini, akan semakin mempermudah proses peng-index-an.
Dengan Google Webmaster Tools kita dapat membuat halaman web yg berlimpah.. misal'a :
Home -> Product -> Categories -> Articles -> About -> dll

Nah inilah peran penting Google Webmaster Tools (terutama tool “Google Sitemap” yang disisipkan di dalamnya). untuk mempermudah membuat link dari Articles -> Home, dan sebagainya. Sehingga lebih mudah juga untuk membacanya.

Related Posts

0 komentar:

Posting Komentar